‘AIRBNB ON WHEELS’ CAMPTOO WINT 1776 CHALLENGE CUP NEDERLAND

Platform voor (ver)huren van campers & caravans naar Londen voor Europese finale

15 MAART 2016, DEN HAAG
Camptoo is een van de drie winnaars in Nederland van de 1776 Challenge Cup. Aanstaande donderdag strijdt het deeleconomisch platform voor (ver)huur van campers en caravans tegen andere veelbelovende startups voor de Europese titel in Londen. Consumenten weten Camptoo te vinden als een ‘Airbnb on wheels’: het platform brengt huurders en verhuurders van campers en caravans bij elkaar en maakt daarmee een vakantie op wielen voor iedereen toegankelijk. Het platform groeide de afgelopen twaalf maanden aaneensluitend met 30% per maand in aantal boekingen. Sinds de oprichting in september 2014, zijn er in totaal al ruim 4.000 overnachtingen geboekt. Camptoo heeft een hoge klanttevredenheid en tikt een NPS score aan van +36. Het aanbod bestaat inmiddels uit meer dan 200 voertuigen: Camptoo is daarmee het grootste peer-to-peer platform voor het (ver)huren van campers en caravans in Nederland.

1776 Challenge Cup: op naar Londen
De 1776 Challenge Cup is een wedstrijd voor ’s werelds “most promising and world changing startups”. Deelnemers strijden in een landelijke, continentale en internationale finale. Nederland telt drie winnaars die door zijn gedrongen naar continentale finale, waaronder Camptoo. Donderdag dingen zij mee in de finale in Londen voor de Europese titel. Van de in totaal 135 halve finalisten halen 45 startups de wereldfinale in Washington D.C. in juni. De uiteindelijke winnaar kan rekenen op een bedrag van meer dan 1 miljoen dollar in prijzen en een platform van investeerders, consumenten, media en andere key contacten die de startup helpen te slagen op internationale schaal. Camptoo is gekroond tot een van de drie Nederlandse winnaars omdat Camptoo een veelbelovend en schaalbaar kampeeralternatief biedt.

Camptoo: deeleconomie, technologie én persoonlijk contact
Inspelend op de deeleconomie, biedt Camptoo een online platform waar consumenten een camper of caravan kunnen huren van medekampeerders zonder tussenkomst van camperverhuurbedrijven. Een écht peer-to-peer platform dus voor en door consumenten omdat het zonde is dat de meeste campers en caravans gemiddeld 48 weken per jaar stil staan. Zo hoeft er minder geproduceerd te worden, gaan de kosten van het gebruik omlaag en beleven meer mensen de vrijheid van kamperen of roadtrippen in een authentiek kampeermiddel. Persoonlijk contact met en tussen huurders en verhuurders onderling is key bij Camptoo. Dit maakt de gehele beleving socialer en unieker. Om de betrouwbaarheid en kwaliteit te waarborgen, checkt Camptoo de identiteit van huurders aan de hand van het rijbewijs en BKR registraties. Verhuurders worden pas uitbetaald zodra de camper of caravan is opgehaald, zodat men altijd gegarandeerd is van een voertuig. Ook hanteert Camptoo een strenge selectieprocedure voor aanbieders van campers en caravans en wordt ieder voertuig gecontroleerd en schoon uitgegeven. Met Camptoo zijn zowel huurders als verhuurders goed verzekerd.

Van VW busje voor surftrip tot luxueuze alkoofcamper voor hele gezin
Het gevarieerde aanbod van Camptoo telt meer dan 200 campers en caravans in Nederland en enkele in het buitenland. Camptoo biedt de keuze uit kleine/grote (sta)caravans, alkoofcampers, buscampers en (semi-)integraalcampers – geschikt voor 1-7 personen, lekker back-to-basic óf juist van alle gemakken voorzien. Doordat alle campers en caravans trots eigendom zijn van particulieren, hebben alle voertuigen een persoonlijk en uniek karakter, vaak met net even wat extra luxe en comfort. Mogelijkheden voor een vakantie variëren van een luxe kampeerbeleving in een integraalcamper in de Algarve tot een surf-roadtrip langs de Franse kust in een authentieke met graffiti bedekte Volkswagen-buscamper.

"Afgelopen jaar hebben we vele positieve reacties ontvangen van huurders en eigenaren. Het is fijn dat de mensen de hoge service die we bieden waarderen. We zijn er nu klaar voor om de harten van alle liefhebbers van kamperen en roadtrippen te veroveren. Onze missie is om 2% van alle campers en caravans in Europa via Camptoo te laten delen in 2020. Een waanzinnig ambitieus doel en met de huidige groei liggen we op schema! Het winnen van de Challenge Cup geeft ons extra bevestiging dat we op de goede weg zijn." Martijn Peeters